מחדלי מלחמת לבנון 2006

 מלחמה בצפון

וועידות חקירה רבות עוד יקומו וראשים רבים יתעופפו בעקבות מחדלי מלחמת לבנון 2006. איך יתכן שצה"ל הצבא החזק והמתוחכם מתנהל באופן מביש כל כך?
מחדלי המלחמה לא נבעו מהדרג הצבאי בלבד, התקשורת דאגה לשדר דיווחים מיותרים בזמן אמת ישירות ליחידת האזנה של חיזבאללה ולא ארצה להזכיר את הבעיות בדרג המדיני אך לא ניתן בפורום קטן זה להתיחס לכל כך הרבה גורמים. המטרה הצנועה של פוסט זה הוא למנות את מחדלי המלחמה כדי שבבוא היום וועדות החקירה יסתיימו נזכור על אילו שאלות אנו זקוקים לתשובה.

המחדלים:

-מדוע צה"ל הכניס את לוחמי מגלן לכפר מרון א-ראס בצהריי היום תוך כדי חשיפת הכוח לטילי הנ"ט של חיזבאללה?
-מדוע לאחר שהסכיל לפעול תחת החשיכה תקף עם כוחות מיוחדים קטנים ללא ניצול יתרון הגודל של הצבא? כך שכוחותינו התמודדו בנחיתות מספרים וספגו אבידות קשות.
תשובה מסתמנת: כוחות המילואים נזקקו לאימונים לפני הכניסה ללבנון מכיוון שלא אומנו באופן סדיר.
 -מדוע לאחר שהסכיל הצבא לפעול בכוח גדול כגון הכוח שנכנס לבינת ג'ביל תקף יעד אחד בלבד ובכך איפשר לחיזבאללה להזרים כוחות מצפון ולחזק את כוחותיו בשטח?
-מדוע לאחר שהסכיל לפעול בכמה בכמה זירות במקביל ובכך מנטרל את האפשרות של חיזבאללה לנייד את כוחותיו בשטח, תקף את מוצבי חיזבאללה ישירות מכיוון הגבול הישראלי ולא איגף את המוצבים?
-מדוע כשכבר הבין כי עדיף לתקוף את מוצבי חיזבאללה מגבם בצפון היכן שהגנתם חלשה יותר הדבר נעשה באיטיות גדולה?
-למה רק לאחר שכל אזרח בישראל תהה מדוע צה"ל לא מנחית את חייליו באמצעות מסוקים רחוק בעומק האוייב באה הפעולה מאוחר מדי תוך כדי האצת החיילים לכבוש כמה שיותר שטחים ובכך סיכון חייהם למרות הפסקת האש שעמדה להיכנס לתוקף תוך זמן קצר.
-מדוע היה צורך להכניס את החיילים לעומק האוייב כאשר היה ידוע מראש שתוך יומיים תכנס לתוקפה הפסקת האש וצה"ל יצא מכל השטחים שהקיז דם כדי להשיגם?
תשובה מסתמנת: אולמרט טען כי השתמש בצבא למען הפעלת לחץ על האו"ם.
-מדוע נפגעה הסטי"ל חנית מטיל? מדוע לא קיבל הסטי"ל הוראה שזירת לבנון הוא זירת טילים ויש להפעיל את מערכות ההגנה?
תשובה מסתמנת: המודיעין העביר אזהרה לחיל הים אך הוא בחר להתעלם ממנה. כנראה האשמה נמצאת בשרשרת הפיקוד של חיל הים.
-מדוע קווי האספקה לא ליוו את התקדמות צה"ל וחיילים נאלצו לשתות מיים מבארות הכפרים? ציטוט האלוף אבי מזרחי: "מבחינתי חיילים יכולים לגנוב מזון מחנויות בלבנון"?

במשך המלחמה צה"ל דאג לבצע שגיאה אחר שגיאה אך הדבר הנורא מכל הוא שכל מהלך שביצע היה לאחר דיון מעמיק בין פרשני הטלוויה והכתבים בשטח שלמרבה ההפתעה כנראה הצליחו לנתח את המצב טוב יותר מקצינינו הבכירים. תחושת ההתנהלות של המלחמה הרגישה בערך כך:

פרשנים האסטרטגים מציעים בטלוויזיה דרך פעולה.
צה"ל פועל בדרך אחרת הגורמת לאבידות קשות!!
צה"ל מאמץ את עיצות הכתבים וממשיך עד למחדל הבא

הערות או מחדלים נוספים שיש לקבל עליהן תשובה בסוף המלחמה יתקבלו בתגובות בברכה.

כתיבת תגובה